EK Fashion presenteert ESG Jaarverslag 2022

cover_smaller.png

EK Fashion presenteert ESG Jaarverslag 2022

‘Lokale detailhandel heeft belangrijke rol in duurzaamheid’

HOEVELAKEN | 18 juli 2023 - In 2020 is EK Fashion, onderdeel van de internationale retailgroep EK, begonnen aan haar reis naar een duurzame mode-industrie. In haar rol als inkooporganisatie heeft EK Fashion met duurzaamheid te maken maar ook als producent van private labels. Afgelopen maand bracht de mode-onderneming alweer haar derde ESG jaarverslag uit. In dit rapport vertelt EK Fashion op transparante wijze hoe het bedrijf ESG (environmental, social en governance) integreert in haar strategie en dagelijkse activiteiten.

Afgelopen jaar zijn in navolging van EK Fashion de overige business en service units van EK met ESG aan de slag zijn gegaan. “ESG is nu onderdeel van alles wat we doen in alle aspecten van ons bedrijf,” aldus Jan Bongers, directeur EK Fashion. “Ingegeven door de overall ESG-strategie van EK hebben we die van Fashion in 2022 nog meer aangescherpt. Een tweede belangrijke stap dit jaar was het verkrijgen van meer inzicht en transparantie in de toeleveringsketen van onze private labels (zie kader). Niet alleen voor onze eigen organisatie, maar ook voor onze retailers en eindgebruikers. Daarnaast is het aantal duurzame materialen in (private) labels toegenomen en zijn meer retailers ondersteund bij het toekomstbestendig maken van hun bedrijf. We helpen ze met het opzetten van hun eigen ESG-strategie en we verzorgen trainingen voor inkopers. Maar we hebben bijvoorbeeld ook geholpen met het opzetten van een tweedehands-shop in winkels.

Kwaliteit boven kwantiteit

De bijna 500 retailers die zijn aangesloten bij EK Fashion zijn allemaal lokale ondernemers gevestigd door het hele land. “We zijn ervan overtuigd dat juist lokale detailhandel een belangrijke rol kan spelen om klanten te helpen bewuster te kiezen,” stelt Jan Bongers. “De lokale ondernemer verkoopt kwaliteit boven kwantiteit, geeft volledige service en het juiste advies dankzij vakkundig winkelpersoneel. Lokale detailhandel kan dus ‘top of mind’ worden als consumenten denken aan duurzaam en aantrekkelijk winkelen. EK ondersteunt deze winkeliers met een duurzaam assortiment en kennisoverdracht over ESG.”

Het ESG jaarverslag 2022 kunt u hier bekijken.

[KADER] Transparante toeleveringsketens
Om producten duurzamer te kunnen maken is inzicht nodig in waar, wanneer, door wie, van welke materialen en onder welke omstandigheden ze worden gemaakt. Zo kan de keten geanalyseerd worden en in kaart gebracht worden waar eventueel risico’s zijn en verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Hiervoor heeft EK Fashion in 2020 een samenwerking opgezet met tex.tracer. Tex.tracer is een block-chain gedreven platform voor het transparant maken van toeleveringsketens. Elke leverancier voert productdata in en foto’s in de ‘tex.tracer web app’, vervolgens worden alle ingevoerde data gecontroleerd. Wanneer alle stappen in de keten succesvol zijn ingevoerd wordt een QR-code gegenereerd die als label aan het product gevestigd kan worden. Wanneer je deze code scant krijg je alle (deel)informatie over de oorsprong van het product. In 2022 is EK Fashion erin geslaagd een groot deel van de collectie van haar kinderkledingmerk Babyface op de markt te brengen met een tex.tracer QR-code.